Wyłudzenie informacji - "wystarczy poprosić"

Tematy dotyczące ataków socjotechnicznych i sposobów obrony przed nimi.
Awatar użytkownika
steo
Posty: 173
Rejestracja: 30 kwie 2015, 15:05
Lokalizacja: Universe

Wyłudzenie informacji - "wystarczy poprosić"

Post autor: steo »

Bezpośredni atak -
wystarczy poprosić


Ataki socjotechników bywają zawiłe, składają się z wielu kroków i gruntownego
planowania, często łącząc elementy manipulacji z wiedzą technologiczną.
Zawsze jednak uderza mnie to, że dobry socjotechnik potrafi osiągnąć
swój cel prostym, bezpośrednim atakiem. Jak się przekonamy — czasami
wystarczy poprosić o informację.

MLAC — szybka piłka

Interesuje nas czyjś zastrzeżony numer telefonu? Socjotechnik może odszukać
go na pół tuzina sposobów, ale najprostszy scenariusz to taki, który wymaga tylko
jednego telefonu. Oto on.

Proszę o numer...

Napastnik zadzwonił do mechanicznego centrum przydziału linii (MLAC)
firmy telekomunikacyjnej i powiedział do kobiety, która odebrała telefon:
— Dzień dobry, tu Paul Anthony. Jestem monterem kabli. Proszę posłuchać,
mam tu spaloną skrzynkę z centralką. Policja podejrzewa, że jakiś cwaniak
próbował podpalić swój dom, żeby wyłudzić odszkodowanie. Przysłali
mnie tu, żebym połączył od nowa całą centralkę na 200 odczepów. Przydałaby
mi się pani pomoc. Które urządzenia powinny działać na South Main
pod numerem 6723?

W innych wydziałach firmy telekomunikacyjnej, do której zadzwonił, wiedziano,
że jakiekolwiek informacje lokacyjne lub niepublikowane numery telefonów
można podawać tylko uprawnionym pracownikom firmy. Ale o istnieniu
MLAC wiedzą raczej tylko pracownicy firmy. Co prawda informacje
te są zastrzeżone, ale kto odmówi udzielenia pomocy pracownikowi mającemu
do wykonania ciężką poważną robotę? Rozmówczyni współczuła mu, jej
samej również zdarzały się trudne dni w pracy, więc obeszła trochę zasady
i pomogła koledze z tej samej firmy, który miał problem. Podała mu oznaczenia
kabli, zacisków i wszystkie numery przyporządkowane temu adresowi.

Analiza oszustwa

Jak wielokrotnie można było zauważyć w opisywanych historiach, znajomość
żargonu firmy i jej struktury wewnętrznej — różnych biur i wydziałów,
ich zadań i posiadanych przez nie informacji to część podstawowego zestawu
sztuczek, używanych przez socjotechników.

Ludzie z natury ufają innym, szczególnie, kiedy prośba jest zasadna.
Socjotechnicy używają tej wiedzy, by wykorzystać ofiary i osiągnąć
swe cele.

Fragment Sztuka podstępu. Łamałem ludzi, nie hasła - Kevin Mitnick
Obrazek
Obrazek
Jak to się mówi... Z debilami nie dyskutuję. Ale trzeba z kimś rozmawiać? ~steo
G4m3killer
Posty: 1
Rejestracja: 07 sty 2016, 16:50

Re: Wyłudzenie informacji - "wystarczy poprosić"

Post autor: G4m3killer »

Jakoś styl pisania bardzo znajomy :)
Zaczerpnąłeś kawałek z książki "Sztuka podstępu" ? :)
W sumie godna propozycja wprowadzająca w ta krainę, wiec jeśli ktoś nie czytał to polecam :)
Awatar użytkownika
steo
Posty: 173
Rejestracja: 30 kwie 2015, 15:05
Lokalizacja: Universe

Re: Wyłudzenie informacji - "wystarczy poprosić"

Post autor: steo »

Hehe, tak. Na dole mikro druczkiem jest autor. :D
Obrazek
Obrazek
Jak to się mówi... Z debilami nie dyskutuję. Ale trzeba z kimś rozmawiać? ~steo
ODPOWIEDZ